Fausto de Riez y la soteriología 'misericordiosa': ortodoxia, gracia sacramental y responsabilidad ética del cristiano en tiempos de la campaña anticena de Eurico (c. 470)

Faustus of Riez’s theology of grace as exposed in his treatise De gratia has to be understood not only as a response to the “predestinarian” views which were attributed to the priest Lucidus, but also as a response to the “merciful soteriology” exposed by the Aquitanian layman Paulinus in a letter t...

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Autor Principal: Villegas Marín, Raúl, 1977-
Publicado en: Sacris erudiri N. 53, 2014, p. 171-208
Tipo de contenido: Artículo
Idioma: Castellano
Publicado: 2014
ISSN: 0771-7776
Temas:
Acceso en línea: https://doi.org/10.1484/j.se.5.103643
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Sumario: Faustus of Riez’s theology of grace as exposed in his treatise De gratia has to be understood not only as a response to the “predestinarian” views which were attributed to the priest Lucidus, but also as a response to the “merciful soteriology” exposed by the Aquitanian layman Paulinus in a letter to Faustus written shortly before the council of Arles in 470 (letter 4 in Faustus’s corpus). In a historical context where the religious policy of king Euric had accentuated the antagonism between Nicenism and Arianism in Gaul, Paulinus defended that to profess an orthodox faith and to share in the sacraments administered by the Catholic Church - mainly baptism and penance in extremis - were enough for men to attain salvation.
La teología de la gracia defendida por Fausto de Riez en su tratado De gratia debe analizarse no sólo como una respuesta a las tesis “predestinacionistas” atribuidas al presbítero Lúcido, sino también como una crítica a los postulados soteriológicos “misericordiosos” expuestos por cierto laico aquitano llamado Paulino en una epístola enviada a Fausto poco antes del concilio de Arles de 470 (ep. 4 del corpus faustino). En un contexto histórico en el que la política religiosa del rey Eurico había acentuado el antagonismo nicenismo-arrianismo en tierras galas, Paulino había defendido ante Fausto que la sola fides ortodoxa y la participación en los sacramentos administrados por la Iglesia católica - bautismo, penitencia in extremis - bastaban para la salvación.
ISSN: 0771-7776